Kontakty z mediami – jak dbać o dobry PR?

Budowanie relacji z prasą, radiem i telewizją (tzw. „czwartą władzą”) jest bardzo ważne. Dlaczego? Dobry PR powoduje bowiem, że kontakty z mediami będą poprawne, a dana firma (organizacja) tylko na tym zyska. Wzmocni się jej wizerunek w środowisku społecznym. Sprawdźmy, jak umiejętnie należy komunikować się z dziennikarzami.

Narzędzie media relations to podstawa

Na początek trzeba wiedzieć, że skuteczne podejmowanie działań w zakresie Public Relations w konkretnej firmie będzie możliwe, jeśli odpowiednio zostanie wykorzystane narzędzie o nazwie media relations.

Wszelkie informacje przekazywane do telewizji, portali internetowych czy radia zwiększą rozpoznawalność marki. Świetny okaże się także tzw. content marketing, czyli budowanie linków. To rozwiązanie może być równie efektywne, szczególnie dla mniejszych przedsiębiorstw.

Szukanie kontaktu do przedstawicieli mediów

Jeżeli firma działa w konkretnej branży, to jej pracownik od PR musi odnaleźć takich redaktorów, dla których dana tematyka nie jest obca. Może ręcznie przejrzeć różne wydawnictwa internetowe, klikając w zakładkę kontakt, a jeszcze lepiej, gdy skorzysta z baz dziennikarzy.

Ostatecznie dobrym sposobem będzie szukanie przedstawicieli mediów poprzez portale społecznościowe, np. LinkedIn czy Twitter. Wystarczy tam wpisać słowo „dziennikarz” i zaznaczyć jednocześnie, że w kręgu zainteresować są ludzie.

Telefon czy e-mail?

Kiedy już namierzy się odpowiedniego redaktora, to czas zastanowić się, w jaki sposób się do niego odezwać. E-mail jest wygodniejszą formą niż telefon, jeśli chodzi o kontakty z mediami – istnieje możliwość dodania ciekawych załączników.

Wiele oczywiście zależy od samego rodzaju relacji. W przypadku długoterminowej komunikacji na linii dziennikarz – specjalista od Public Relations, ważne jest, aby zdobyć zaufanie i także uwagę rozmówcy. Należy więc np. odnieść się w liście do jakiegoś artykułu, który stworzył itp. Pamiętając, by nie wysyłać wiadomości wieczorami i sprawdzić godziny pracy redakcji.

Kontakty z mediami – dobra notka prasowa

Informacje, która są przesyłane do dziennikarzy, powinny być jeszcze uzupełnione np. grafikami (zdjęciami) albo plikami wideo. Jakie jednak cechy musi mieć notka prasowa, aby redaktor zwrócił na nią swoją uwagę?

Przede wszystkim należy trzymać się pewnej złotej zasady tworzenia komunikatu skierowanego do mediów. Mowa o KISS (Keep It Simple Stupid). Ma być prosto, krótko, bez specjalistycznych zwrotów i jednocześnie wiarygodnie. Po drugie notka musi zwierać ważne newsy, rankingi itp., a także wywoływać emocje. Warto też czymś zaskoczyć dziennikarza – wprowadzić jakiś element świeżości.

Jeżeli skorzysta się z powyższych porad, to dbanie o dobre relacje z mediami okaże się zdecydowanie prostszym zadaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 + eleven =